onsdag 5 januari 2011

Tisdagssvammel

Deltog i en liten social samling på jobbet idag, det går alltid att hitta olika anledningar att fika lite överdrivet länge... Hur som helst så gled samtalet lite oväntat efter ett tag in på det klassiska ”skulle du äta bajs för 50000 kronor”-temat. Lite tröttsamt, man har pratat om det där sedan mellanstadiet väl?
Då, när pengar var ett ganska vagt koncept, så skulle man ha 50 miljoner för att grovhångla med rektorn i fem minuter. Nu, när man vet hyfsat exakt hur många veckor i solen/kameraobjektiv/par sneakers man får för 50000 kronor så behöver man, om man ska vara ärlig mot sig själv, nog lite betänketid innan man helt kallt avfärdar erbjudandet om att dricka en halvliter sperma från en jak för summan…
Och jag satt och funderade på det där efteråt, det är nog tur att ingen bekant med ett sadistiskt lynne har vunnit på triss, för om pengarna låg på bordet så… Ja, vill man verkligen veta hur man skulle resonera i olika scenarion då? Skulle man inte känna sig rätt billig?

Jaja. Sånt har jag funderat på idag, det har varit en lugn dag utan särskilt mycket action som ni hör. Ganska skönt. Ikväll tog jag en avskedsöl med Erik som återvänder till sitt studentliv i Lund den här veckan. Vi pratade minnen bland annat, det är alltid trevligt att gå ut med människor som man har en lång historia med. Framförallt kom vi av detta fram till att vi har blivit hyfsat gamla, vi pratade om en resa till Kreta som det snart är tio år sedan vi åkte på och vi pratade om hur annorlunda allt var då, hur annorlunda vi var då. Lite nostalgiskt-härligt-deppigt var det.
Ska man alltså redan börja bli nostalgisk över 00-talet? Det känns ganska bra förresten - att det är 00-talet som vi kommer att se tillbaka på med glans i blicken som gamla ilskna gubbar, just för att det inte är helt naturligt att säga ”tacka vet jag 00-talet!”, kanske kommer det att hindra oss från att bli en ny det-var-bättre-förr-generation...

Nog med tre-tisdagsöl-svammel nu, jag ska gå och lägga mig. Lite musik först bara, har lyssnat väldigt mycket på Palpitation den här hösten men inte lagt upp det här tror jag, de har en fantastiskt fin känsla i sin musik.


Palpitation%20-%20Love%20again

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar