torsdag 9 december 2010

Älskade Aftonblad

Ibland känns det oklart om Aftonbladet kanske driver med oss, om hela deras publikation kanske är en ram för att få driva ett mycket långtgående skämt. Det är antagligen inte så men likförbannat blir det ibland så tragikomiskt att läsa deras artiklar att jag inte riktigt kan blunda för det eller hindra mig från att göra mig lustig över det. Just nu fnittrar jag okontrollerat åt detta:


…och det är ju inte så roligt egentligen, nog för att detta handlar om norrmän men det känns som ett norgeskämt som var gammalt innan det drogs. Nej, i första hand fnittrar jag för att ”Pappan fick därför skrapa loss tungan med sin ovanligt långa pekfingernagel, som han sparat ut för att spela gitarr med.” och i andra hand åt att Aftonbladet illustrerar artikeln med denna bild, vilken är fantastisk tycker jag, konstnärlig, tänkvärd, och makaber. Drog fadern upp sin iPhone och fotade stolpen innan han tog med sig sin dotter, vars mun till största delen fanns kvar på stolpen, in i värmen?


Men riktigt galet blir det inte förrän man klickar sig vidare till den relaterade artikeln ”Köldexpertens tips: kissa på tungan” (rubrikporr på hög nivå). Pensionerade militären Olle Rosén delar med sig av personliga erfarenheter av liknande situationer:

Olle Rosén: Köldexpert
- Pinka på det.
- På riktigt?
- Ja, visst. Det är en nödlösning som folk ryggar för, men det räddar ett djävulskt lidande. Det är alla småungars mardröm att fastna mot en stolpe, och då slipper de slita av halva tungan.
- Har du egen erfarenhet av det här?
- Självklart. Jag har fyra barn. Jag har pinkat på en av mina killar när han var tre, fyra år.
- Vad tyckte han om det?
- Tja, vad ska han tycka? Det gäller att förvarna dem så att de inte blir förskräckta.

Det är nästan överflödigt att göra sig lustigt över detta, men för det första så skulle jag snarare tro att det är alla fyraåringars mardröm att ens barske norrländske far som skrivit boken ”Vintersoldat” en dag ska kissa en i munnen.
Mardröm nummer två för barnet blir när pappa några år senare berättar om det hela i Sveriges största tidning.

Så för att sammanfatta Aftonbladets rapportering i frågan: Är du farsa och har ungar som du inte har så bra koll på, se till att ha gitarrnaglarna vässade alternativt välfylld blåsa, men förvarna alltid först! Om man inte varnar innan man kissar på sina barn så kan de bli en traumatisk upplevelse för dem…

2 kommentarer:

  1. Det är ju inte sant, det här händer ju inte?

    Undrar hur det där tricket kom upp? någon tänkte alltså tanken ne men vänta nu, om jag kissar på tungan kanske den lossnar???

    "I no longer have any connection with this world, iam going to go home and kill myself"

    SvaraRadera
  2. Kommer osökt att tänka på Monica; Chandler och Joey i Friends. Detta verkar dock vara snäppet värre - typiskt roligt!

    SvaraRadera