onsdag 15 december 2010

Istället för musik - blogg!

Glömde mina hörlurar på jobbet. Jag hatar när det händer, nu måste jag åka flera tunnelbanetimmar utan mina in-ear-lurar som en sköld mot verkligheten eller min musik som en sköld mot mina egna tankar...
Får väl blogga istället då.

Nu är juletid och som vi redan avklarat för några inlägg sedan så är juletid de meningslösa prylarnas tid, idag delades det ut julklappar där jag jobbar. Man skulle köpa något för max 20 kronor vilket ju inte är helt lätt, klapparna var således kanske inte de hetaste alla gånger men det var trevligt ändå. Extra roligt var att någon tydligen stal två av klapparna under natten, de innehöll en diskborste och en flaska tvål. Inte en Ocean's eleven-kupp precis...
Nåväl, det ska ju också handlas dyrare klappar, framförallt till de små barnen, om man känner några sådana. Jag var med en kompis i en leksaksaffär och förundrades lite över de saker som säljs där.
Det verkar vara så att man tror att barn är väldigt intresserade av att låtsas göra sådana saker som vuxna gör. Till viss del kan jag förstå det, att man leker polis eller rockstjärna, men vill barn verkligen leka att de går till affären och köper grönsaker eller att de skurar vardagsrumsgolvet?
Tydligen.



Sist jag kollade så kostade det bara en femma att "köpa" en riktig kundvagn på Ica, varför den här känns lite onödig tycker jag.



Här är det mer avancerat. Barnen kan öva sig i och känna av det komplexa förhållandet kund-kassörska. Småprata om vädret, inte möta varandras blick vid de pinsamma varorna och skämta krystad kassahumor om kvitton.



Det här kan jag helt enkelt inte förstå. Vilket barn vill ha detta? Och även om de vill det, vilken förälder skulle i så fall inte se det som ett allvarligt varningstecken?



Snickeri kan jag möjligen köpa att man kan tycka är spännande som grabb (lådorna med stomatol-glada gossar och manliga blixtar på lämnar inget rum för tjejer här...) men detta...



...känns lite underligt. I lådan finns alltså något öres värde av plastskum målat i brunt vilket ska föreställa brädor. Det slår mig att de flesta säkert kan rota fram lite riktiga brädor (i trä!) som pöjkarna kan leka med.



Tillslut finns det saker som helt enkelt bara är underliga, i alla fall tycker jag det. Rosa häst i blöja? I vilken värld är inte det en fullkomligt sjuk sak att ge till ett barn?

Jaja. Nu får det räcka. Det är ganska hemskt att vara på tunnelbanan utan lurar, dessutom så luktar det hundmat här. God kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar