fredag 20 augusti 2010

Dokumentärfilm och så

Jag är barnvakt idag. Sitter hemma hos Mats och Anna på söder och just nu är det inte så mycket att vakta eftersom att lillen ligger och trynar. Så jag sätter mig och ser klart dokumentären som jag började på igår. En film som jag har tänkt se väldigt länge men en sån som det liksom aldrig blivit av att jag sett, Bill Mahers ”Religulous”.

Som en parentes: Det är fantastiskt hur mycket bra dokumentärer som finns i sin helhet på youtube! Religulous från början.
"Jesus Camp" - mycket bra dokumentär på samma ämne.

Jag är ateist. Jag har samma inställning som Maher i filmen: Att det är ganska roligt/fascinerande/skrämmande att vi i ett modernt samhälle fortfarande har människor (massor av människor!) som tror på talande ormar och jungfrufödslar etc.
Jag tycker dessutom att filmen var underhållande, Maher gör det roligt och attackerar fanatikerna på rätt ställen. Sen är det såklart ganska givet att jag tycker så, vi delar ju samma åsikter i frågan, Maher och jag. Ändå blir jag ganska förbannad när jag ser den här filmen.
Det har de senaste tio åren eller så kommit en uppsjö av skojfriska dokumentärer, filmer som tar upp seriösa saker men gör det på ett underhållande sätt t.ex. Michael Moores filmer, Morgan Spurlocks ”Super size me” osv. Dessa filmer gör på det sättet för att dra till sig en större publik, jag fattar det, men jag kan inte tycka att det är bra, speciellt inte när det kommer till ett ämne som religion. Problemet är inte att Maher driver med, provocerar och lurar präster, rabbiner och imamer, problemet är den kreativa klippningen, de ständiga pålagda ljudeffekterna och de små texterna som alla bara tjänar underhållningssyftet. Religion är redan jätteknäppt, idiotiskt, ironiskt och fullt av logiska luckor och hål, Bill Maher är duktig på att hitta sömmarna och börja pilla i deras väv med sin humor. Det hade varit allt som behövdes och då hade kanske filmen tagits på allvar ordentligt som en riktig känga mot fanatikerna, och en sån kan faktiskt behövas! Istället tycker jag att det känns som att de har klippt sönder filmen och berövat den mycket av den trovärdighet som finns i grunden. Jäkligt synd.
Jag är redan övertygad i denna fråga, men om det var en fråga där jag stod och vägde, där jag inte riktigt visste vad jag skulle tro. Om jag var en av jättemånga ”agnostiker” (=velande töntar som vill hålla alla dörrar öppna, ifall att…) så skulle jag säkert bara bli sur på Maher som gör bort de religiösa människorna i filmen på vad som ser ut att vara ett tarvligt sätt, när han lika gärna kunde ha gjort det på ett otarvligt sätt genom att låta dem göra bort sig själva, det är de ju ändå rätt så bra på.

Men som sagt, underhållande ändå. Och en smula skrämmande.

1 kommentar:

  1. Såg den för ett par månader sen och har därefter tvingat större delen av min kompiskrets att göra samma sak. Sjukt bra och underhållande. Och Jesus Camp är bara läskig.

    SvaraRadera