onsdag 24 november 2010

Mer ovärderlig information för den som gillar att knulla - nu för tjejer!

Den flitige läsaren kanske minns att jag skrev ett inlägg för ett par månader sedan om alla dessa kurser, böcker, internetsidor och liknande som går ut på att killar ska lära sig ragga (och betala stiligt för den kunskapen). Det gjorde jag efter att ha hittat den här sajten.
Nu läser jag i DN att en kvinna tillslut kommit på att man egentligen bara utnyttjar halva marknaden här, antagligen finns det också åtminstone några stycken tjejer som vill lära sig ragga på ett klyschigt och krystat sätt.
Som sig bör så är denna bok efter vad jag kan förstå lite nedtonad i jämförelse med sina maskulina likar, den här är ju för tjejer, här handlar det mer om att ”boosta sin självkänsla” och att ”ta kontroll”. Raggningen är ju egentligen ett sätt att visa att man är en självständig 2010-talskvinna som inte är rädd för någonting!
Nu har jag inte läst den här boken, så jag ska kanske inte göra mig alltför elak över den, men på bloggen som hör boken till och även i alla andra forum där författaren Sara Starkström ges plats så delas det flitigt ut tips till tjejer, ”Alla vill hångla” säger Sara till Extra Östergötland (!) ”om tjejerna slutar att vara så svåra så får alla som de vill”. Hör ni det nu killar och tjejer? Alla vill hångla egentligen, ett nej är aldrig ett nej, det är det viktigt att komma ihåg...


Tipsen i boken ”Game Girl” är enligt författaren själv av typen ”knäck en isbit på bardisken och säg "nu är isen bruten mellan oss" (hur ”knäcker” man en isbit? Blir det inte ganska slabbigt?) men jag har egentligen inte så mycket att säga om tipsen eller raggningsreplikerna i sig, det är hela mentaliteten jag har svårt för.
Såna här böcker, oavsett om de är för killar eller för tjejer, bygger på inställningen att det är väldigt stor skillnad på män och kvinnor, att alla som är ute på krogen är där för att de vill hitta någon och att socialt umgänge mellan män och kvinnor hela tiden är ett spel som man ska spela, där det finns regler och där man ska bluffa och lura varandra för att ”vinna”.
Jag tycker att den inställningen är sjuk.
När sånt här kommer ut för tjejer gömmer det sig dessutom alltid bakom en parfymerad slöja av påstådd feminism. ”Nu är det dags för brudarna att ta hem spelet!” står det på bokomslaget som något slags revolutionärt slagord.
Samtidigt säger Sara Starkström till Helsingborgs dagblad: ”Jag tycker lite synd om killarna och jag förstår att de tröttnar när tjejerna inte ger dem en chans eller ens låter dem prata till punkt”.
Jag vet inte riktigt vilken krogvärld hon lever i men den jag besöker ibland innehåller ganska mycket killar som det inte är synd om, som inte ger upp i första taget och som själva skapat en atmosfär där tjejer måste vara defensiva för det mesta.

Kan folk snälla sluta försöka tjäna pengar på ensamma människor på detta sätt? Kan ni snälla sluta sätta upp regler och lagar och idiotiska knep för hur vi ska träffa varandra?
Tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar