torsdag 16 september 2010

Jesper utvärderar dina riksdagskandidater baserat på namn (del 4)

Alianspartiet/Medborgarens röst
Trist, trist, trist… Alla dessa småpartier behöver lära sig värdet i roliga namn på listan, kolla bara på hur långt det har tagit Piratpartiet! Men det återkommer vi till senare.
Att Alianspartiet dessutom framförallt vill jobba för att omorganisera Burlövs vårdcentral och att starta upp en ny fritidsgård i Åkarp gör ju det hela än mer ointressant, åtminstone för mig.
Inga poäng alls till Allianspartiet!


Frihetspartiet.
Fonzi
Det här är alltså ett parti startat av Bikers, spännande! Enligt dem själva så för de en politik ”som vilar på en trygg bikermoralisk värdegrund”, vad nu det egentligen betyder. Bikers är väl såna som tycker att det är häftigt med motorcyklar och läder och att föra ett jävla liv? Eller? De har ett jättelångt, jätteluddigt partiprogram som jag inte orkar läsa och förvånansvärt få roliga namn på listan.
Det de har är:
Fonzi Bolin, 48 år, Stockholm
Det är ju kul! Också för att jag vagt känner Fonzi, han höll i micken när det var karaokekvällar på ett visst pizzahak i Bandhagen där jag slösade bort en del timmar från mina sena tonår. Trots detta måste jag hålla mig opartisk, en poäng.


Moderata Samlingspartiet
Här hörde jag Kalle Lind påpeka i SVT’s Elfte timmen att Moderaterna saknar sina klassiska adlingar och ädlingar och att vi saknar de klassiska moderatnamnen. Jag kan inte till fullo hålla med. Vid en snabb genomläsning räknar jag till fyra accenterade é:n, en von och flertalet andra namn av typen Cederbratt, Rådhström och Hoffstedt. Ändå känns den här listan rörig, den tar skarpa hopp mellan Marietta de Pourbaix-Lundin och Sedat Dogru. Och visst finns där mycket som är knäppt, galet till och med. Moderaternas lista är en oslipad, rå, diamant utan finess eller takt. Det ger mig en rörig känsla att jag inte kan få grepp om den trots all denna upprusande knäppighet… Vill vi verkligen ha det i riksdagen? Kanske, kanske inte… Hyfsat höga poäng ändå, vi har ju ändå namn som:
Mary X Jensen, Fil.kand., journalist, 58 år
Anna Rheyneuclaudes Kihlman, Förskolechef, 41 år
Jimmy Baker, Kommunalrådsresurs, 34 år
Jag är sammantaget förvirrad, men imponerad… Stark trea!

Enhet
Flummeli-flum! Härligt tycker jag! Enhet är typ ett Steffo-Törnqvist-möter-Buddah-för-en-bira-parti. De tycker att världen har blivit cynisk och att vi alla borde ta oss mer tid att softa och äta gott och lukta på blommorna och berätta för våra medmänniskor att vi älskar dem och sånt… Fint tycker jag! Enhet känns mer som början på en sekt än ett parti, på hemsidan finns detta fantastiska bildspel som jag kan rekomendera varmt om Enhet känns som något för just dig (eller om du är en cynisk storstadsmänniska som gärna skrattar åt flummiga, pseudo-psykologiska, nyandliga powerpoint-presentationer).
Tyvärr finns det inte ett enda intressant namn på listan, däremot har vi en del spännande titlar så som ”livsinspiratör”, ”poet” och ”andlig aktivist”.
För det får Enhet ett poäng.

Rafflande fortsättning följer...

3 kommentarer:

  1. Både otroligt och vackert att det finns människor med politiska ambitioner à la 1970-talsideal kvar. Nästan lite filmiskt över't.

    SvaraRadera
  2. Du har ju bommat den moderata riksdagskvinnan från Flen som vi talat om många gånger:

    Maria Helene Elisabeth Francisca Habsburg Douglas....puh.....född Habsburg-Lottringen - prinsessa av Ungern och ärkehertiginna av Österrike!

    SvaraRadera
  3. Jo, jo. Men jag måste ju faktiskt begränsa mig lite. Allt detta baseras på partiernas riksdagskandidater i Stockholm, annars skulle det bli en jävla massa namn, och säkert roligare på många sätt men samtidigt orättvist då småpartierna skulle ha mindre chans...
    Så det så.

    SvaraRadera