söndag 19 september 2010

Jesper utvärderar dina riksdagskandidater baserat på namn (del 7)

Spritpartiet
Är ett parti som trots mina förhoppningar inte är ett gäng glada festprissar som gillar att ta sig en redig fylla ibland. Det är snarare tvärt om. Spritpartiet har enligt sin hemsida som utmaning att halvera alkoholkonsumtionen under 2010… Hur ska de då lyckas med detta med bara tre månader kvar på året undrar ni, och det undrar nog Spritpartiet också. Det finns liksom ingen plan verkar det som, men det finns ju goda intentioner och det är väl det enda man behöver inom politiken…?
Detta parti har dessutom Benny Haag som frontfigur. För er som inte vet så är Benny Haag en trav-reporter som också enligt säkra källor var skådespelare någon gång på 90-talet och nu ska han alltså sälja tishor och göra PR för Spritpartiet.
Bortsett från att Benny Haag är en fjant av sällan sedda proportioner så känns det hela en smulla luddigt, så även namnen, ett poäng kan de väl få…


Skånepartiet
Här har vi ett lustigt rasistgäng till! Skånepartiet vill ”avskaffa” Islam och strypa invandringen till sitt älskade skåne, dessutom tycker de att unga ska ha mer respekt för äldre och att det borde vara hårdare straff på allt etc. Detta är sveriges (förlåt, skånes) riktiga Det-var-bättre-förr-parti, som dessutom vill göra skåne till en ny självständig republik. Och medan vi i resten av landet skrattande lastar in våra spett och spadar i bilen så sitter gubbarna och tanterna i SP och gastar i sin lokalradio om hur vidrigt det är att hjälpa barn som flytt undan krig och använder sin hemsida till att sprida obehaglig hatpropaganda från hela världen.



Namnen då? Det finns fyra på listan och de håller en bra knäppighetsnivå tycker jag. Dels har vi Harry Franzén som kallar sig själv Vininsurgent, vilket såklart är en titel han har hittat på själv. Och längst ned hittar vi:
Britt Borronha, Undersköterska
Helt ok får vi väl säga. Två poäng.


Sveriges pensionärers intresseparti
Pensionärerna är ju alltid en väljargrupp att räkna med, man ska inte underskatta hur mycket tid gamla människors faktiskt har att slå ihjäl. SPI fikar sig igenom landet på gator och torg och kammar i slutändan hem någon procent på det. Jag tycker naturligtvis att det är skittråkigt, något annat tycker jag inte att någon ska förvänta sig.
Även namnlistan är trist, inga titlar här, skulle bli lite väl mycket ”pensionär” i så fall kanske… Det finns fyra Kjell där och dessutom namn som Jarl, Gösta, Bertil, Bodil, Ferenc och Barthold. Det är tantnamn och gubbnamn som gäller rakt igenom, möjligen lite poäng för kontinuitet men annars blir det lågt här. Ett poäng.


Sveriges Kommunistiska parti
Det här är väl då Sveriges enda riktiga kommunistparti. De kör hela grejen utan undantag, av var och en efter förmåga - åt var och en efter behov och så vidare. Så detta kan vi redan, åtminstone vi som gått grundskolan, och vi behöver inte stöta och blöta det. Vill man så kan man naturligtvis hitta oändligt långa texter med väldigt litet typsnitt och utan radbrytningar på deras hemsida, men det tänker jag inte traggla mig igenom under mindre än pistolhot…
Vidare till namnen. Bra namn tycker jag! Jag har i allmänhet varit besviken på valen av första namn under denna undersökning, det är ju faktiskt ettan som sätter standarden. Här lyckas man med roligt namn + perfekt kommunistnamn!
Victor Diaz De Filippi, Partiordförande, Malmö
Mycket bra! Det bara osar revolution över det där namnet eller hur? Därefter kommer #2:
Barbara Brädefors, Lärare, Stockholm
…och liksom slår oss tillbaka ner på jorden med ett namn som är intressant på så många andra sätt! På listan hittar vi dessutom:
Manoocher Kianir, Tekniker, Malmö
Ali Kinali, Bussförare, Botkyrka
Och, på plats 16, 17 och 18:
Kjell Randehed, Lärare, Klippan
Barbro Kjelkerud, Husmor, Stockholm
Kjell Bygdén, Musiker, Stockholm
Två män och en kvinna som alla heter Kjell… Detta är en genomtänkt, rolig och tänkvärd samling namn. Jag ger dem en fyra!

Vänsterpartiet
Jag hade höga förväntningar på Vänstern och deras namn, detta är sista partiet jag synar sedeln för och jag tycker mig känna att det varit galnast åt vänsterhållet överlag i år… Då borde vi ju hitta något riktigt bra här! Och vad ska man säga, det är en salig blandning här. Vänsterns lista reflekterar bra deras politik där ingen människa lämnas utanför. Det är en valsedel som tar oss på en resa med tvära kast från det ena till det andra:
Amineh Kakabaveh, Skärholmen, socialarbetare
Hediye Güzel, Nacka, pressekreterare
Mikael von Knorring, Aspudden, politisk sekreterare
Torun Boucher, Södermalm, kanslist
Jag gillar’t! Fyra poäng till vänstern!

Följande partier/konstiga påhitt har jag inte hittat någon info om, eller så har de inte ett enda namn på sina listor, eller både och. Så då struntar vi i dem tycker jag.
Sveriges Nationella Demokratiska Parti
Alexanders lista
Republikanerna
Republikanska partiet

1 kommentar:

  1. Med facit i hand var det här ju inget roligt val alls. Men tänkte på dig och namnpoängen när min vän som ville in i komunfullmäktige ägnade gårdagen åt att grumsa om att ingen Eriksson någonsin klättrat på en lista. Dock hade han gott om exempel där fullpoängare på namnfronten tagit sig från botten och upp. Intressant att se om du slagit huvudet på spiken och prickat in några klättrande riksdagskandidater...
    /Hanna

    SvaraRadera