lördag 18 september 2010

Lättnad

Uppe med tuppen (innan tolv) denna lördag. Jag har varit hos doktorn med mina krämpor, han tog mina 150 spänn och sa till mig att det nog går över av sig självt... Det var ändå värt det, jag mår redan bättre nu när jag vet att jag inte är döende.
När jag ändå var i stan så passade jag på att rösta, det var riktigt härligt! Vem var det som sa att det är sexigt att rösta? Jag kommer inte ihåg... Men den personen hade rätt, det är sexigt. Just nu känns det som att jag lutar mig tillbaka i sängen efter samlag och tänder en cigarett.
Dels för att valrörelsens ok nu lyfts från mina axlar, tunnelbaneperrongen jag nu sitter på är besudlad av vallöften och fryntliga leenden men de bekommer mig inte, jag är klar och opåverkbar.
Dels för att jag röstade med hjärtat, för att jag har gått runt och tänkt taktik och funderat på var min röst verkligen behövs trots att jag visste hela tiden att min röst behövs där den är viktigast för mig, på det jag verkligen tror på. Det är en stor lättnad att ha tagit det beslutet, jag tror inte att jag hade kunnat förlåta mig själv annars.

Så jag känner mig lite lättare nu, på väg hem. Skön känsla.





UPPDATERAT: Just det... Det var Mona som sa att det var "sexigt att betala skatt", så var det ja. Jag tycker nog att det är sexigare att rösta i så fall.

5 kommentarer:

  1. Får man fråga vad du röstade på? :)

    SvaraRadera
  2. Förstår precis hur du menar! Har gått och tänkt "att om jag röstar på FI så får ju inte de rödgröna min röst, vilket de kanske behöver". Men tog mitt förnuft till fånga och röstade också med hjärtat :)

    SvaraRadera
  3. Ps. Gillar dina utvärderingar av riksdagskandidaterna!

    SvaraRadera
  4. Jag slutade precis att lyssna på ett i och för sig bra, men lite babbligt program som i slutet av varje snackares snack, kör en trevlig jazzlåt. När låten kom jag kände jag att jag också ska rösta med hjärtat. Har liksom grämt mig ett tag, men det hör inte hit. Så nu bli're raka vägen till stadsbibblan.

    SvaraRadera
  5. EXTRA VALFLÄSK från NORDISK UNION

    Förbud mot röda slipsar och nackspärr i samtliga regeringskanslier.

    Dessutom ska framöver Beatrice Ask, Birgitta Ohlsson, Maud Olofsson, Gunilla Carlsson samt varenda kristdemokrat och därtill Carl Bildt alltid bära tillsluten niqab eller burka, så vi slipper skåda såna pantade fulingar.

    Hur egocentrisk kan politiken egentligen tillåtas bli?

    Valkampens slutspurt har tyvärr med all tydlighet visat, hur samtliga partier och politiker för egen vinning är beredda att offra sakligheten och i stället spela rysk rulett med Sveriges hela BNP, fast speciellt avslöjande är väl nog beklagligtvis de röd/grönas löfte alltid att satsa 12 miljarder mer än Alliansen.

    Alltså vilken hopplös sörja, för åter avslöjar dagens politik ju bara, att status quo, dvs. taburettklistret, är ända målsättningen, detta trots att verkligheten ju mer och mer är i skrikande behov av långsiktigt perspektiv.

    AKTUELLA FRÅGOR:

    MINNESFÖRLUST?
    ”Ingenstans i arbetslivet kan vuxna gå och komma, som man vill, så det ska inte heller barn kunna.”

    När Jan Björklund med sitt uttalande om skolk uppenbart alldeles glömt, att han ju själv jobbar precis på såna ställen, nämligen regeringskansli och riksdag, där vuxna bara rent undantagsvis över huvudtaget visar sig, är ju sorgligt, men att han dessutom likställer skolbarn med vuxna, letar ju tyvärr också tanken mot inskränkt översitterpopulism av värsta slaget.

    Att samma skolminister Björklund häromdan för öppen ridå i tv avslöjade, att han inte ens vet betydelsen av det rätt så banala ordet aritmetik, avslöjar ju, att han är antingen absolut intelligensbefriad eller aldrig själv har gåt i skola.


    SYNVILLA?
    När mångmiljonären Thomas Bodström en sällan stund finns på plats i Riksdagen och simulerar socialdemokrat, måste det väl vara ren synvilla, för dryga 24 timmar i dygnet ägnar han sig ju uteslutande åt sitt privata advokatföretag och föregivna författarskap.

    Att Thomas Bodström över huvudtaget filmar kvar i politiken, är helt tydligen uteslutande en privatekonomisk fråga, för gång efter annan har han ju bevisat, att både hans hjärta och hjärna, i den mån såna kan upphittas, aldrig existerar annanstans än i plånboken.

    Redan när han i sin tid blev medlem i Socialdemokratin, var detta ju också bara för, att han var så illa tvungen, då han fick erbjudandet att bli justitieminister hos Göran Persson.

    SvaraRadera