onsdag 15 september 2010

Våld och politik och onsdagsöl

Onsdagsöl med Mathias ikväll. Trevligt. Mycket politiksnack, det går inte riktigt att komma ifrån just nu och jag blir lätt lite trött på det, som jag tidigare påpekat. Inte för att det inte är viktigt, men det är något smutsigt över hela valrörelsen den här gången tycker jag, känns det inte så?
Så ibland fick jag styra in Mathias på att börja babbla om TV-spel en stund i stället för att komma ifrån hetsiga diskussioner om privatiseringar där vi ändå bara håller med varandra.
På vägen hem fick jag förresten ett underligt sms utan avsändare ”Din lilla borgarunge. Rösta på röd-grönt!” stod det där. Jag blev väl en smula konfunderad, har jag gått och blivit en liten borgarunge utan att veta om det? Och hur har denne anonyme person i så fall fått reda på det?
Men nu var det inte det jag skulle skriva om ju.

På väg hem blev jag också vittne till en speciellt underlig yttring av kombinationen 18 år, testosteron och alkohol när tre unga män jobbade hårt med att sparka på och slänga sig in i en godisautomat vid Medborgarplatsen. Jag tog några steg bort men en annan kille i min ålder bestämde sig väl för att yttra ett försiktigt ”vad håller ni på med?” varpå han blev knuffad fram och tillbaka några gånger innan han flydde in i samma tåg som jag just klivit på. Och där satt han, och skakade lätt, förståeligt chockad av det hela.
Jag hatar sånt, jag blir så jävla förbannad av sånt. På de där killarna som jag inte kan, och aldrig har kunnat, förstå mig på. På mig själv som inte vågar ingripa. På samhället som skapar sådana män som står och sparkar på godisautomater. Jag blir så jävla förbannad.
Och när jag sitter där så börjar jag av någon anledning läsa nyheter på min telefon och får se att några andra idioter fått för sig att ge sig på Fredrick Federley den här kvällen, och så har jag på något sätt gått en full cirkel tillbaka till politiken. På något sätt känns min allmänt något cyniska inställning till människorna hyfsat befogad ikväll.

Men deppa ihop det gör jag icke! Skriver lite fler betyg på riksdagsledamotskandidatnamn istället och omfamnar att politiken har mig i sitt grepp…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar