tisdag 14 september 2010

Ny följetång på bloggen!

Idag har jag varit på arbetsintervju och det var ju kul, finskjortan på och charmen på topp! Det verkar vara ett helt ok kneg, ute på Värmdö förvisso, vilket jag lite hade underskattat avståndet till, men inget är perfekt…
Så nu sitter jag på bussen och tänker mig att jag kanske ska åka den här vägen varje morgon och kväll ett tag framöver, det känns ganska bra, det känns ganska kul att få komma igång med något nytt.

Och vad kan man då roa sig med på bussen från Värmdö då? Jo, på Värmdö kommunkontor kan man förtidsrösta och där man kan förtidsrösta finns det valsedlar och på valsedlarna finns det namn, ni ser vart jag är på väg med detta väl?
Det är hög tid att utvärdera våra potentiella folkvalda utifrån deras namn tycker jag! Vi utelämnar de trista, jag är ledsen men ingen kommer att kryssa för ”Lars Carlsson, driftingenjör, 42 år, Vallentuna”, inte baserat på den informationen i alla fall, och den informationen är alltså vad vi har att dra slutsatser ifrån!

Vi gör detta parti för parti tycker jag. Jag började redan på bussen med de valsedlar jag fick med mig från Värmdö men i sann demokratisk anda måste vi ju faktiskt gå igenom alla! Varenda jävla parti som tryckt en enda valsedel i år förtjänar att utvärderas baserat på vad som står på den! Så vi tar några partier om dagen fram till Söndag och sedan räknar vi ihop poängen, så får vi se vad ni ska rösta på sen, kul va?! Partierna kommer att presenteras i fullständigt godtycklig ordning, håll till godo.
Alltså:

Jesper utvärderar dina riksdagskandidater baserat på namn (del 1)

Centerpartiet
Det här var ju sällsynt trist, men det var ju också att förvänta tycker jag. Här vill vi se mycket dubbelnamn och enstaviga mansnamn för att uppräthålla att det är bönder vi snackar om. Det mest typiska namnet efter denna förutsättning (och den enda på riksdagssedeln med yrke lantbrukare!) hittar vi längst ned:
Nils-Olov Nilsson, lantbrukare, 50 år, Salem
Nästan så att man anar att Nils-Olov är påhittad bara för att… (Folkpartiet har en Peter Bondesson, honom hade de allt velat sätta fingrarna på!)
Några Wildcards här på namnfronten t.ex Anna-Karin Hatt Alterå, Anders Slätis och Tor von Sydow annars som sagt, tråkigt. Två poäng av fem möjliga.

Klassiskt liberala partiet
Nu börjar det likna något! Av tio namn på KLP’s (förkortar partinamn helt godtyckligt här som ni märker) valsedel så räknar jag till åtminstone tre som, om än kanske inte är så roliga, åtminstone har en viss aha-faktor till sig.
Hrafn Steiner, student, Stockholm
Gert-Åke Rosqvist, pilot, Malmö
Calle Kabo, systemutvecklare, Alingsås
Lägg sedan till att de har lagt en Palmstierna sist på listan vilket rundar av fint och ger hela partiet en viss renomé. Riktigt bra jobbat här tycker jag! Fyra poäng!

Kommunistiska förbundet
Här är det trist men passande. Tre namn och inte är de roliga heller, möjligen liten pluspoäng för första namnet ”Dag” vilket på något sätt är precis vad jag tänker mig att en kommunist heter. Däremot har man prickat in yrken och tråkighet bra för att passa ett äkta arbetarparti, vi har en reparatör, en köttpaketerare och en livsmedelsarbetare. Vi ser framför oss väldigt mycket hårnät och gummihandskar som hanterar väldigt mycket väldigt döda djurkroppar, allt i brunaktig sepiaton.
Dessutom har vi samma efternamn, Tirsén, på både Dag och Catharina så vi ser dessutom framför oss hur de har väldigt mycket kommunist-sex i ett töcken av hår och brass (om de är syskon ber jag så hemskt mycket om ursäkt men utesluter ändå inte kommunist-sexet dem emellan). Bra matchning, trista namn, två poäng här.

Bara 30 partier kvar, fortsättningen kommer, var så säkra...

2 kommentarer:

  1. "kul va?!" Nja! Men ngt annat kul är Musikguiden denna vecka på P3 kl 19.30. Annika Norlin spelar hennes favvomusik. Ikväll körde jag hem från landet, mörkt och kallt. Till låtar hon kallade gråtmusik. Och visst kändes det hela lite sorgligt, men fint! Och bra var det ju. Tips alltså. Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra Jesper. Ja vad tusan ska man annars gå efter? Själv har jag börjar kala mig socialmoderat så har man täckt in allt däremellan också.

    SvaraRadera