tisdag 29 december 2009

Mot rymdens norrskenssky och markens snö; det gamla året lägger sig att dö...

I metro idag är det bara listor och sammanfattningar. Varvat med tester av champagne till nyårsfesten så klart... Nu ska först året och sen hela 00-talet sammanfattas och stolpas upp och göras upp med så att vi kan lämna skiten bakom oss sen, lite så känns det.

Jag vet inte om det känns helt vettigt att Tiger Woods otrohet hamnar på topp tio viktigaste händelser under 00-talet, jag vet att det är idioti att sätta Steve McQueens ”hunger” på en toppfem-lista bland filmer under det här året.
Men i övrigt så är det ju kul med listor, eller hur?

Så nu blir det bara nostalgi i tre dagar på den här bloggen!

Nej då, men lite kanske.

Jag funderade på en sak när jag läste tidningen, om jag satte upp en egen topplista över 00-talet, med höjdpunkter i mitt eget liv, vad skulle stå där? Under det här decenniet gick jag från 14 år till 24, det var min ungdom det. Min pappa hade 60-talet under ungefär samma ålder, jag hade 00-talet. Lite sorgligt när man tänker på det så.

Det skulle nog vara svårt att göra en sån lista som var helt ärlig. Och även jag skulle nog ranka senare händelser högre än vad som är rimligt på samma sätt som med Tiger Woods.

Men det känns ändå, när man tänker på det, som att det var under de sista 2-3 åren av det här decenniet som mitt liv tog fart, det var då det började hända grejer!
Och även om det finns en hel del guldstunder där i början (första kyss, förlorandet av min oskuld mm. mm.) så vidhåller jag att 00-talet på det stora hela, för mig, bara blev bättre och bättre.
Och förhoppningsvis kommer det att fortsätta så.

Jag gjorde fantastiska saker under 2009. Träffade fantastiska människor. Jag är nöjd. På det hela taget är jag mycket nöjd.
Så det blir ingen lista, för det skulle förstöra allt. Och på tolvslaget tror jag att jag kommer att kunna känna att jag uträttade något med mitt liv under det är året, att jag har utvecklats. Mer än så kan man inte kräva av sig själv.



Ps. På något sätt blev det här inlägget en liten nyårsrönika... Ett par dagar för tidigt kanske. Det var ju inte meningen. Men nu blev det så. Konstigt...

1 kommentar:

  1. Är lika gammal som du och kan inte annat än hålla med. Har faktiskt inte tänkt på det innan jag läste ditt inlägg men det är ju under 00-talet som saker och ting verkligen "har hänt" med en som person. Och de senaste fyra åren har varit de bästa!

    Hoppas du får en fin start på det nya året!

    SvaraRadera