lördag 10 juli 2010

God morgon! (Söndag)

Det känns som att jag inte riktigt levt ett sunt leverne de senaste dagarna, bara flottiga, starka, giftiga, rusande saker har jag stoppat i min kropp. Och det har ju sina trevliga sidor men nu känner jag att det får vara bra. Det blir nog ingen tredje lördag den här veckan, jag kör på två söndagar istället tror jag. Idag blir det mest TV-spel och bronchmatch.

Förra matchen såg jag med Amanda på någon bar på Kungsholmen. Jag är mycket sällan på Kungsholmen men Amanda har köpt en lägenhet där och hon gillar det. I alla fall så kan det verka lite trist och cyniskt att dra slutsatser om människor baserat på vart de bor och så, men nu tänker jag i alla fall göra det.
I denna bar kom vi fram till TV:n där matchen skulle visas och där fanns några sittplatser som vi satte oss på, detta triggade igång ett helt litet bråk med en fullständigt hemsk kvinna i någon slags golf-outfitt om att hon minsann hade paxat plats och beställt mat och allt vad det var… Jag erbjöd mig ganska snart att stå varpå hon bara fortsatte mässa att vi minsann var otrevliga och att hon minsann var trevlig, jag sa något om det motsägelsefulla i att ständigt behöva påpeka för folk att man är trevlig…
Och när jag stod där så såg jag mig omkring på alla människor, såg hur de satt med armarna över erövrade stolar och med flackande, rädda blickar. Det fanns våld i luften, hat. Platserna skulle försvaras till varje pris, man frågade sig och sitt sällskap om det skulle gå? Kommer alla att få plats?! Kommer alla att se TV:N?! Vad händer om STOLARNA INTE RÄCKER?!
För en stund var paniken total hos vissa och sedan började matchen och det hela lugnade sig, kampen var avblåst och man fick nöja sig med sin lott för den här gången.
Jag och Amanda försökte föra lite konversationer med golf-kvinnan och andra runt omkring oss, som någon slags fredsmedling kändes det. Vi frågade om fotboll och vilka man höll på och så och de svarade artigt och återgick till sina roséglas. Och det var ungefär där jag började dra slutsatser för Amanda om Kungsholmen och huruvida det hade varit samma sak på Söder, eller för den delen på en förortskrog. Jag tror inte det, så fördomsfull är jag.

Nu ska jag nog kliva ur sängen kanske.

1 kommentar: