torsdag 28 oktober 2010

EXTRA EXTRA! TV-medium har inte övernaturtliga krafter på riktigt! (Men jättefånig frisyr)

Ett ”medium” har blivit tagen på bar gärning med att fuska med sitt arbete! Om vi inte längre kan lita på våra medium vilka kan vi då lita på undrar jag…
Anders Åkesson är ”certifierat medium” och ”healer” och han jobbar med att sälja kurser, ”seanser” och föreläsningar där han ljuger för människor och påstår att han kan kontakta deras släktingar som är döda. För detta tar han massor av pengar. Bra för honom tycker jag!
Ja, Anders är en helt vanlig kille från Fjugesta med en förkärlek för skinnvästar och långa böljande hockeyfrillor som har lyckats hitta ett bra sätt att krama pengar ur människor som är något mindre intelligenta än vad han är. Men alla sådana sagor tar ju slut förr eller senare tyvärr… Under en ”fysisk seans” för ett par veckor sedan blev Anders tagen på bar gärning med den rekvisita han smugit in för att göra delen av showen när han ”faller i trans” lite mer spännande, en klump självlysande häftmassa. Till råga på allt så var det Anders egen lärjunge, Per Ola Thornell, som avslöjade bluffen (Judas!), Per känner sig sviken nu och säger att han:
”hade svårt att tro på andar i två veckor efter att han avslöjade läromästaren.”
Himla tur att det inte höll i sig längre än så...

Anders själv har gått ut med ett pressmeddelande till alla de bestörta fans som satt sin tro till hans helande krafter tidigare.
”Det fel jag gjorde var att jag utan någon annans vetskap förde in en självlysande lerklump inlindad i en trasig strumpa på en offentlig demo. Jag har vid konfrontation per telefon erkänt för personen i fråga att jag har gjort ovan nämnda handling. Vid detta erkännande har jag även berättat att jag medvetet format leran över min egen hand och stäckt ut den i seansrummet. Jag har alltså vid några få tillfällen klarat att lirka loss min ena hand från de buntband som jag sitter fast i stolen med, och det är då jag lyckats åstadkomma ovan nämnda handling. Övriga fysiska fenomen genom åren har varit helt och hållet andevärldens”

Bra, jag känner mig lugnad, otur bara att det var just den här gången, när Anders åkte dit, som det inte var några andar närvarande.

Vet ni, förutom den uppenbara tramsfaktorn i detta så är det något annat som är konstigt tycker jag. Metro rapporterar detta som en nyhet, som att det faktiskt har hänt något, som att alla de människor som betalat tusentals kronor till Anders Åkesson genom åren först nu ska känna sig lurade… ”Det var inte min mormor som reinkarnerades i hans McGyver-frisyr på riktigt! Skandal! Kontakta konsumentombudsmannen!”
Det är inte en nyhet att detta är på låtsas, påhittat, lurendrejeri och show. Inte på något sätt.
Men ändå, tack alla knäppskallar/new age-flummare/religiösa/spökjägare och så vidare för att ni finns, på gott och ont så gör ni världen lite roligare…

3 kommentarer:

  1. Jag anar en droppe sarkasm i det du skriver.

    Trångsynt du är.

    SvaraRadera
  2. Jag antar att Anders Åkessons "kunskaper" om andevärlden sitter i hans hockeyfrilla à la 1970-tal. För i det rufset finns nog det ena å det andra gömt. Kanske t.o.m. en å annan lerklump? Å till sist. Kanske allt bottnar i en frånvarande pappa som aldrig sa: KLIPP DIG OCH SKAFFA ETT JOBB!!! ??

    SvaraRadera