tisdag 5 oktober 2010

TERRORISTERNA KOMMER!

Läser tidningen påväg till jobbet, jag och alla andra. Jag har alltid gillat Metro, de gör ett hyfsat jobb tycker jag, vafan det är ju ändå gratis...
Men det är mycket korkat i den där tidningen också, det är över huvud taget mycket korkat i tidningarna hela tiden tycker jag.
Fascinerande tycker jag framförallt att skrämselkampanjerna är, för tillfället gäller terrorism. De har byggt läger, terroristerna, och de har tyska pass och när som helst slår de till och spränger Louvren eller Big ben eller Globen käpprätt åt helvete! Och överallt så höjs det till "beredskap orange" eller "hotnivå 3" eller något annat som egentligen inte betyder något alls för oss som läser om det.
Ok, om det nu kommer en attack och massor av oskyldiga människor dör så får jag käka det här och skämmas lite, men jag tvivlar.
Mest för att terrorister antagligen också läser tidningen och kanske är medvetna om att västvärlden har sitt folk på tårna just nu, "kanske att vi ska vänta en månad grabbar? Då har de hittat på en ny influensa istället..."
För övrigt tycker jag att det har gått tillräckligt lång tid nu och ni kan se detta som mitt officiella peka-och-skratta åt alla er som hängde med i paniken och sprang och vaccinerade er och pratade om "nya spanska sjukan" för något år sedan under Svininfluensa drevet.
När det stod på sin topp så minns jag att Metro körde en artikel på löpet: "Julmaten kan ge dig svininfluensa" och så en bild på ett grishuvud. Artikeln handlade om att det är lätt att smitta varandra med virus om man sitter tätt med mycket mat på bordet, hostar vi på varandras mat när vi är sjuka så kan det alltså smitta! Stoppa pressarna...
Och varför blir det så? Varför kan en tidning över huvud taget publicera en sådan icke-nyhet? -För att det finns vissa saker som drar mer läsare än andra, och får man igång en av de stora ämnena då mjölkar man tills det är torrt!

Så idag läser vi om terrorism, inklämt mellan nyheten om årets Nobelpristagare i medicin och en häpnadsväckande undersökning som visar att fyra av tio anställda gillar att ta en bulle till kaffet. Jag hade gissat på åtminstone fem av tio...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar