fredag 1 oktober 2010

Fredag

Mår fint idag. Mest för att det är fredag antar jag. Jag har blivit en sån där tråkig som är på jobbet nio timmar om dagen, lägg på två timmars resväg om dagen så blir det inte mycket rajtantajtan i veckorna just nu, inte mycket bloggande heller… Men idag som sagt, mår fint. Jobbat halvdag och solen har skinit på mig (skinit? skint? skinkat?). Dessutom skickade Erik ett klipp med Schlager-Jan till mig på Facebook. Varför det är roligt får ni nog fråga våra 14-åriga jag om, som hade den mannen som något slags stående skämt. Jag vet inte riktigt varför, är han inte bara rakt igenom urbota tråkig egentligen? Ibland får jag känslan att jag skulle störa mig ordentligt på den lilla jäveln om jag fick umgås ett tag med mig själv som högstadieunge.

Vad mer då? Vet inte… Jag kan inte riktigt bestämma mig för hur jag mår just nu. Livet står lite och stampar och just nu är det helt ok men jag bävar lite för vad det kommer att göra med mig när det blir kallt och mörkt och ännu mer ensamt. Om jag deppar ihop någons fredagshumör nu så ber jag om ursäkt men det är min blogg och om jag vill deppa så deppar jag, så det så.
En vän berättade om att hon sjukskrivit sig från jobbetför att hon var deppig och mådde dåligt på jobbet. Hennes arbetsplats skickade henne till någon, en företagsläkare eller friskvårdsmänniska eller vad de nu kallar det för. En människa som ska utreda om man är frisk nog att jobba. Hon berättade för mig att hon fick ett papper efteråt där hon utvärderats, där det skrivits att hon hade ”ett vårdat yttre” att hon var kry och kunde svara artikulerat på frågor. Hon tyckte att det kändes ganska förnedrande, jag kan förstå henne.
Jag funderade på det där här om dagen, att vi gärna drar tydliga gränser. Saker ska vara som de ska vara. Är man byggjobbare så ska man snusa och vissla efter tjejer, mördar man människor ska man se till att köra truck och bo ensam och vara ordentligt galen och är man deprimerad så ska man se till att ha påsar under ögonen, fett hår och osammanhängande mumla vad man kan genom en medicinerad dimma. Jag blir trött på det, det borde inte vara så, det var bara det jag ville säga.

Nu ska jag gå hem till kamrat Zuzie och vi ska ha fredagsmys med film och vin och sånt. Det blir bra.
Musik, vi tar lite sånt va? Tre som jag lyssnar på idag:




1 kommentar: