torsdag 17 juni 2010

Reser iväg igen

Sista vändan!
Mycket resor den här våren, nu blir det sista gången på ett tag, åtminstone med jobbet. Jag och Johan åker till New York idag, en av mina absoluta favoritstäder. Jag var där första gången när jag var tolv och är lite kär sedan dess, det är något med den ständigt närvarande känslan att allt är lite som en film som man har sett hundra gånger som är härligt... Jag gillar ljuden, jag gillar lukterna, hela grejen.

Jaja.
Jag förbereder mig på långflyg med fyra P3-dokumentär på poden och två böcker. På något sätt ser jag alltid fram emot att sitta länge på ett plan, det är lite som att man har laddat för en mysig hemmakväll med underhållning och snacks, man sätter sig där och bullar upp och ser till att man kan komma åt sitt snus och sin öl och sina nötter... Sen blir det ju ganska trist ganska fort men känslan innan brukar vara något av förväntan, det är ganska härligt.

En annan härlig grej är att missa det vidriga spektakel som sker i Stockholm i helgen. Jag inser att det låter lite cyniskt att kalla ett bröllop för ett vidrigt spektakel men jag kan faktiskt inte sluta fråga mig vem det här ska vara roligt och intressant för? ALLA tänkbara företag har just nu reklamkampanjer i Stockholm med tema kärlek, det är rött och hjärtan vart man än ser och TV-kanalerna mobiliserar. På något sätt har man lurat svenskarna att det här är intressant, på något sätt har man också lurat svenskarna att det här är intressant för hela världen. Det verkar ju som att folk tror att en massa tyskar och dylikt ska vallfärda till Stockholm i helgen. Jag har lite svårt att se att det skulle bli så, jag har även lite svårt att se att det skulle bli så överdrivet många TV-tittare, det skulle väl vara samma typ av galningar som ser hela nobelfesten då...
Om det nu blir en succé, om folk faktiskt är intresserade av detta, då har jag lite mindre tilltro till mänskligheten sen. Det är en cirkus som körts ner i halsen på oss av hovet och alla företag och jag har hur som helst svårt att tänka mig något som är mer oromantiskt än det som de där två ska göra på lördag. Som sagt, skönt att slippa det.



1 kommentar:

  1. P3 dokumentär är så bra. Verkligen. Själv lyssnar jag också på de lite torrare dockisarna på P1.

    Trevlig resa och NY-vistelse önskas.

    SvaraRadera