torsdag 7 januari 2010

Droger och sånt

Inatt vaknade jag vid fem och kunde inte somna om på grund av en
ganska envis huvudvärk (nya spännande åkommor hela tiden just
nu...). Jag gick upp och åt Ipren som att det inte fanns någon
morgondag och när jag sen låg där och väntade på att den skulle
verka så tänkte jag på beroende... Varför jag tänkte på det just
då vet jag inte, jag har i allmänhet tänkt lite irrationellt de
senaste dagarna...

Hur som helst så funderade jag på de saker som jag möjligen är
beroende av och hur det ligger till med den saken, jag kom fram till:

Koffein - inte så farligt längre, dålig kaffemaskin på nya
kontoret...

Alkohol - nej, jag tror inte att det är så illa på den fronten
faktiskt, nyår undantaget så dricker jag inte lika ofta eller lika
mycket längre, det känns ganska skönt.

Lypsyl - ja, det är lite underligt men jag klarar inte av en dag utan
den skiten, jag har haft en sån där liten sticka i fickan sen
åttonde klass. Fall inte för grupptrycket kids! Det är ett hårt
beroende att fastna i...

Socker - det där var värre när jag hade tjej, tycker alltid att det
är pinsamt att köpa en godispåse till bara mig själv i affären...
Så det är ett område där mina konstiga sociala fobier faktiskt
jobbar till min fördel!

Sex - nej, det är jag väl knappast beroende av, det är väl mer ett
grundläggande behov? För att vara beroende tror jag ändå att det
krävs att man får ligga betydligt mer än vad jag får...

Andra grejer - Nej, jag pysslar inte med andra grejer och de andra
grejer jag någon gång prövat var nog inte så farliga ändå. Och
det var ganska länge sedan nu...


Det verkar ju inte så farligt detta, eller hur? Men då återstår
nikotin, min ordentliga last. Jag snusar några snus om dagen normalt
och jag röker några cigg om dagen så sammantaget är jag väl en
hyfsat ordentlig nikotinist.
Grejen är, och kanske anledningen till att jag funderade på detta
från första början, att jag inte klarar av att göra det när jag
är sjuk.
Jag har inte rökt på tre dagar och gjort bara ett par halvhjärtade
försök att ta en snus... Så nu tänker jag det som jag brukar
tänka, för det här har hänt förut, kanske att man bara skulle
kicka det här nu?
Man har ju hört att det fysiska beroendet är borta på bara ett par
dagar, det har jag redan tagit mig förbi, sen är det bara viljekraft.

Den stora frågan är väl om jag vill sluta, jag gillar ju att tända
en cigg, i alla fall ibland, och det är gott med snus, i alla fall
oftast...

Jag vet inte, det kanske är dags att göra ett försök i alla fall
och se hur det känns.

9 kommentarer:

  1. Annars kan du slå upp KOL (kronisk obstruktiv lungsjukdom), lungcancer och andra trevliga krämpor du troligtvis med största sannolikhet kommer drabbas för då du är 60, och tänka om det verkligen är värt det.
    Det som är värt att ha (i detta fallet inte få), är värt att kämpa för.

    SvaraRadera
  2. Men bara för att man slutar behöver man ju inte sluta helt och hållet, jag bestämde mig för att "sluta" röka efter nyår, men jag röker ändå på fest eller smakar ett par bloss om min pojkvän tänder en cigg. Du kan ju röka mindre, typ bestämma att du bara ska göra det efter maten eller så.

    SvaraRadera
  3. mind over matter - du behöver det ju inte lika mycket som du tror, som med de flesta (beroenden? beronde? saker man är beroende av.) vill man tillräckligt mycket så brukar det oftast fungera.
    krya på dig,

    SvaraRadera
  4. jag var sjuk från nyår fram till igår. Tänkte också att jag skulle sluta. Men det sket sig i samma stund som jag blev frisk. Hoppas du lyckas bättre!

    SvaraRadera
  5. Kul att läsa din twitter med. Hoppas förståndet bibehölls trots sorbé och andra säsongen av Lost.

    SvaraRadera
  6. Äh, rök på ibland. Sensuellt med cigg mellan fina läppar. Och mangosorbé. bra skit! /a.

    SvaraRadera
  7. När folk röker sjunker de direkt på min gilla-skala. Inte bara ett hack, utan många. På riktigt.

    Osexigt att lukta illa också. Synd på en kille som du.

    SvaraRadera
  8. Jesper, nu när du är sjuk tycker jag du ska passa på att lyssna på det här albumet med Destroyer: http://open.spotify.com/album/7Dx31o6dhDKcxGzt9JM9dN

    Jag tror du kommer tycka om det. Grymt bra tycker jag i alla fall.

    SvaraRadera
  9. Gör't! Jag slutade röka för ett drygt halvår sen just pga en jobbig förkylning. Fortsatte iofs att snusa men det är en last som inte "stör" mig att ha faktiskt.

    Eftersom jag faktiskt inte KUNDE röka de där veckorna när jag var sjuk så kom jag över den jobbigaste tröskeln och sen var det inga problem. Jag gjorde dock ingen stor grej utav det utan tänkte att jag skulle prova och se. Två månader senare var det en kompis som frågade om jag hade slutat eftersom hon inte hade sett mig röka på så länge och då vart det mer verkligt att jag faktiskt hade det.

    Sen kan jag fortfarande ta en "myscigg" ibland bara för att jag - liksom du - gillar att tända en cigg när andan faller på men det smakar mest äckligt nuförtiden och jag känner absolut inget fysiskt beroende.

    Testa och se hur det går helt enkelt. Och lycka till!

    SvaraRadera