onsdag 20 januari 2010

Fett

Under en mindre dispyt på jobbet (relaterad till att vissa på kontoret fick semlor idag, andra blev utan) kollade jag upp när ”fettisdagen” infaller på wikipedia. Det var knepigare än vad jag trodde. Man går genom livet i tron att fettisdagen är något som någon konditor kommit på någon gång för att tjäna mer pengar alternativt någon som bara är väldigt fet och ville ha en egen dag. Men nej, fettisdagen är ju sista dagen innan fastan och en stor grej för kristna i Sverige på 1800-talet!

Dessutom är det en ännu större grej i många andra delar av världen. Det var det som var det intressanta, vet ni vad ”fet tisdag” blir på franska? ”Mardi Gras”!
Alltså, fettisdagen är den lökigaste högtiden vi har i sverige och världens största fest i New Orleans och på andra håll i världen.

 


En av bilderna kommer från Sverige, en kommer från New Orleans.

Så svenskt av oss att förringa detta till att bara handla om grädde och mandelmassa istället för blottade bröst och stora mängder berusningsmedel. Fast det är klart, det är ju inte så lockande att gå runt topless i Sverige mitt i februari, det kanske är därför...

1 kommentar:

  1. Semlor får mig nästan alltid att tänka på Ture Sventon och hans flygande matta. Åh... jag önskar att jag hade en sådan. (Alltså en flygande matta, inte en Ture Sventon)

    Och tack för spotify-listan, Jesper. Den är mycket fin.

    SvaraRadera