söndag 31 januari 2010

Gammal gammlare gammlast

Jag är på jobbet idag. Det är rätt så skönt att vara här på en söndag. Lugnt.
Helgen har också varit lugn får man väl säga, inget känns särskilt kul just nu, hade inte stor lust att gå ut och göra den vanliga grejen den här helgen och bli full och odräglig på nån klubb. Det känns inte så lockande. Jag tror att det är för att jag har siktet inställt på att åka mot värmen några dagar i nästa vecka, helt glömma allt som har med mitt liv här hemma att göra i några dagar och bara fota, och värma mig. För just nu känns det som att jag är frusen ända in i själen, jag som inte ens tror på sånt där...

Jag upplevde något skrämmande igår. Jag skulle gå ut för att köpa mig lite mat och kom ned till min port. Där stod en äldre kvinna med vad jag tror var hennes barnbarn, de väntade på någon innanför porten. Jag sa hej när jag kom ned för trappan och kvinnan sa hej och tittade på mig, synade mig. Sen sa hon till sitt barnbarn: ”nu får du akta lite på dig så att farbrorn kan komma ut”.
Farbrorn.
Hon tog en titt på mig i min stickade mössa och med lite för långt skäggstubb och bestämde sig för att jag i ögonen på det här barnet inte längre var en ”kille” utan en ”farbror”, så kändes det. Jag var skakad och kände mig äldre än någonsin och nu har jag funderat på det sedan dess. Om tre månader fyller jag 25 och det börjar kännas ganska läskigt nu. Jag skulle mycket väl kunna få en riktig ålderskris och springa iväg och köpa gymkort och göra den där tatueringen jag har pratat om att jag ska göra i fem år nu bara för att...

Vad blir bra som söndagsmusik då? Det här kanske?

4 kommentarer:

  1. Skit i (över)pedagogiska föräldrar. För det tror de att de är när de "lever sig in i barnets värld", vilket de också tror. Och så blir du kallad farbror. Det blev jag redan medan jag gick på gymnasiet och tänkte "far åt helvete!".

    Du är ung! :)
    Men det är en sak att inse detta själv. Sen efter 30 (fråga Calle?) så fattar man och tycker att 25 var ungt. Men TRETTIO! Det är skitgammalt… tycker man tills man är… Och så där håller det på.

    Tror du kommer må mycket bättre medan du får "porr"fota, if ya see what I mean. :)

    SvaraRadera
  2. Jo, jag vet att allt är relativt och så... Och vore jag trettio så skulle jag bli lika sur på texten ovan som jag själv blir när jag hör 19åringar prata om ångest för att fylla 20...

    Men jag kommer att noja ur ordentligt framåt maj ändå tror jag, sånt är livet.

    SvaraRadera
  3. samma sak hände mig en gång när jag precis fyllt tjugo, fast jag hade äran att bli kallad "damen". kändes väldigt underligt! tips på annan bra söndagsmusik: http://open.spotify.com/tack/2DiRa8VnCnQXQ7eGu2Bp7

    SvaraRadera
  4. Jag måste bara slänga ut lite uppskattning till dig och din blogg. Den är bra, riktigt bra! Hittade hit genom schulmanens, vilka är de enda bloggar jag läser kontinuerligt. Men nu har din blogg en trogen plats på min "kolla dagligen-lista".

    SvaraRadera