söndag 31 januari 2010

Att vara hatad

En annan läskig grej, nu när jag ändå är inne på ämnet, hände igår. Strax efter midnatt fick jag det här SMSet:



Jag blev väldigt orolig, man vill ju att folk ska tycka om en i alla fall fall en smula, eller åtminstone vara betydelselös, det kan jag leva med att vara för de flesta. Men man vill inte vara hatad! Och att få det svart på vitt, det har aldrig hänt förut. Kanske att det finns en och annan hater där ute men de har hittills varit tysta.

Så jag gick igenom alla gamla vänner, alla gamla romantiska kontakter som kan ha slutat dåligt, jag tog en lång funderare på vilka jag kunde ha förorättat på en nivå så att de faktiskt skulle gå runt och bära på något slags hat mot mig och inte kunna få det ur sig förrän på fyllan och då ändå inte vågat skicka det till mig med en avsändare... Jag tänkte leta upp vem det var på nätet, kanske skickade personen från en kompis mobil för att jag inte skulle få reda på vem det var. Men kanske kunde jag ändå hitta kompisens namn och söka på den personen på facebook och sen gå igenom personens vänner och hitta en gemensam nämnare som kanske kunde vara människan som är fylld av hat, mot mig.

Sen slog det mig att jag kanske inte borde, att det kanske är bättre att inte veta. Vad gott kunde komma ur att veta att en person hatar en. Inget. För en stund stod jag i valet och kvalet men så tänkte jag att om jag vet, om jag får reda på vem, då kunde jag fundera på vad som hände mellan mig och den personen, kanske inse mina misstag, kanske bli en lite lite bättre människa! Kanske att det då till och med skulle vara värt det, kanske att jag en dag skulle tacka personen för att han/hon tillslut sa hur det var!

Men så, just när jag slog upp hitta.se så fick jag detta:



Och då var det som en blandning av lättnad och besvikelse. Jag är i alla fall inte, så vitt jag vet, hatad. Men lite, lite besviken är jag fortfarande, för om man kan framkalla hat hos någon, en så stark känsla, då är man åtminstone betydelsefull. Och idag har jag funderat på hur stor inverkan jag har på livet hos människor omkring mig. Skulle de kunna hata mig om jag gav dem skäl?

Jag vill gärna tro att de skulle de...

1 kommentar: