torsdag 27 maj 2010

Drömmar om festivaler och sånt

Jag träffade min pappa igår och åt lunch. Jag frågade honom om de gårdar där jag jobbade som kolloledare en gång i tiden. Det var framförallt två jag blev kär i, Nordsjögården i Järvsö och så Sunda på Blidö i Stockholms skärgård. De där gårdarna är sålda nu, någon har dem som sommarhus eller driver dem som hotell. Det känns synd på något sätt, om det är något i världen jag skulle vilja ha så är det en gård som Sunda, att äga det, det är väl inte så mycket begärt...?
För jag tänker på allt man skulle kunna göra där. Jag tänker att jag skulle ordna en skärgårdsfestival, två dagar ute på min gård, två scener, en inomhus och en utomhus, bastu i omgångar, matförsäljning i stora huset och fotbollsturnering på dagarna. Vuxenkollo, typ. Vilken dröm! Antagligen skulle det vara jobbigare att styra upp något sådant än vad det skulle vara värt. Antagligen skulle det aldrig bli så perfekt som jag tänker mig att det skulle bli, men ändå.
Sånt fantiserar jag om nu när det (nästan) är sommar. Jag drömmer om gräsfläckade kläder och nattdopp. Om musik och myggbett och billigt rödvin.
Jag har insett själv att jag gärna kraftigt överromantiserar sommaren, både för mig själv och för er. Men det kan väl inte vara fel ändå?

I alla fall. Allt detta fick mig att fundera på festivaler i allmänhet. Jag vet inte riktigt om eller vart eller med vem jag ska åka. Jag vet inte egentligen om jag ska åka på nåt alls, förutom Way out West, nu när Mumford & Sons kommer...
Så jag undrar lite: Är det några läsare här som ska åka på kul grejer? Jag är väldigt sugen på att ge mig av på lite sådana äventyr, om inte annat så bara för att fota, men man vill ju inte gärna ge sig av helt ensam. Någon som har ett stående camp? Någon som vill bjuda in mig till deras bilresa? Kanske inte... Men det kan vara värt att kolla tänker jag.

5 kommentarer:

  1. hyr hus på rånö på midsommar! dansbana och stång och grill och öl.

    SvaraRadera
  2. Vi har ett camp på roskildefestivalen. Jag och ett gäng danskar. Bilresa kan jag inte erbjuda eftersom vi alla redan bor här.

    SvaraRadera
  3. Haka på till Summerjam! Gigantisk reggaefestival i Tyskland. Ja, gört!

    SvaraRadera
  4. Midsommarfestivalen i Emmaboda. Vinterbadarna arrangerar. Du kan få bo med mig, jag är snygg.

    SvaraRadera
  5. Emmaboda hade jag ju faktiskt funderat på att åka till... Maila mig om du menar allvar så får vi väl se. Vore kul!

    SvaraRadera