måndag 31 maj 2010

Gaza

Hur många inlägg i denna fråga börjar såhär: ”Jag vet ju inte så mycket om konflikten i sig, den verkar väldigt komplicerad, jag vill inte riktigt ställa mig på ena eller andra sidan men jag tycker att det hela verkar vara onödigt och att de ska sluta göra varandra illa. Våld är dumt. Varför kan vi inte bara kramas?”
Typ.
Allt för många va? Man vill inte riktigt fördöma någon för då dyker det säkert upp någon som vet mer än en och stoppar upp ett finger under näsan på en och så får man krypa tillbaka och skämmas för att man var så dum och trodde att det skulle vara så enkelt som att de bara kunde skriva på lite papper och komma överens, kanske sluta fundera så mycket på gamla dammiga böcker och saker som hände för många år sedan och fundera på sina barn. Nej, så enkelt är det inte.
Så enkelt var det inte.
Nu har Israel gjort det jävligt enkelt. Oavsett om man är ”insatt i konflikten” eller inte. Oavsett vad som hänt innan så är väl det här jävligt illa?

Jag mår uppriktigt illa av allt ihop. Ingen kan rättfärdiga att man skadar och dödar människor för att andra människor inte ska få mat och medicin och byggmaterial till sina hus. Det är vidrigt. Jag tänker inte skriva mer om det än så, för det finns inte så mycket mer att säga. Vidrigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar