måndag 3 maj 2010

Utomlandet

Jag befinner mig i Pest, Buda är precis över floden... Idag har jag gått och gått och gått och tittat på en massa väldigt gamla hus. Filmat och fotat har jag gjort också, massor faktiskt. Det går bra, trots att mina fötter värker så är det väldigt upplyftande det här, det kommer att bli en bra film.

Budapest har överaskat mig positivt idag faktiskt. Det är en väldigt vacker stad med något av en härlig puls som jag inte kände så mycket av sist jag var här. Sen hade jag en irriterande upplevelse i en matbutik precis vilken fick mig att surna lite på hela landet i och för sig.
För det första så tog det kvinnan i kassan tio minuter att bli klar med kunden framför, hon tryckte så många gånger på kassaaparaten att hon kunde ha skrivit en novell. Samtidigt står tre kvinnor vid sidan av, de har utarbetat ett inventeringssystem som kräver dem allihop, det går ut på att de skriker på varandra och att en antecknar det hela på ett papper.
När jag tillslut får handla så slår hon omsorgsfullt in mina två flaskor vatten varpå jag ber om cigaretter.
"Inventory" säger hon.
"What?" säger jag och pekar på cigaretterna. "marlboro lights"
"no, no, no, inventory. No cigarettes" säger hon och pekar på de andra tanterna där en just räknat hur många L&M-menthol det finns och skrikit det till en annan som antecknat. Denna process får tydligen inte störas genom att ta ett paket just nu...
Nu låter jag grinig (det kan ha att göra med att jag är röksugen) men är det inte sjukt att man gör så mot en kund? Har det med Ungern att göra eller hade jag otur?

Jaja. I övrigt verkar det vara en stad där folk är kära i varandra. Har tagit osedvanligt mycket bilder på hånglande par idag. Tyvärr kan jag inte visa just nu, det får bli när jag kommer hem.
Härligt ändå.
Nu ska vi se om Ungrarna kan laga mat.



4 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja säga att du haft otur, men tyvärr är det väldigt typiskt ungerskt... Men det är lite av charmen också! Här stressar man inte, man jobbar i grupp även om det betyder att en jobbar och de andra hejar på.

    Tips på ölställe en varm kväll som denna är Gödör klub vid Deák Ferenc tér (där alla metrolinjer korsas). Hoppas du hittade ett trevligt matställe, Klassz på Andrássy út, nära Oktogon rekommenderas annars varmt.

    Becka.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr är det ett resultatet av kommunismen. I regel fick 4-5 personer arbeta samtidigt i en liten kiosk. Inte särskilt rationellt kanske, men på så sätt hade alla ett "jobb".

    SvaraRadera
  3. Nej nej. Jesper hatar inte. Förklaringen finns skriven i hans storebror Mats blogg, eller som han kallas Style by Mats Mats: Emo-bloggaren numero uno

    SvaraRadera