lördag 13 februari 2010

Alla Hjärtans Dag




Funderar på alla hjärtans dag.
Det är imorgon det och och jag undrar vad grejen är? Har aldrig firat det där så mycket, mer än någon ensam ros de år då jag haft flickvänner, kalla mig oromantisk bara, gör det!
Jag surfade i alla fall runt lite nu och läste om det då jag hört en och annan person uttrycka att det möjligen kan vara så att alla hjärtans dag bara är ett påhitt för att sälja mer av sexleksaker och såna där äckliga geléhjärtan...
Så är inte fallet.
Istället handlar det (enligt allvetande Wikipedia) om nåt helgon som hette Vallentin (bilden ovan...?) och som ingen egentligen har någon koll på, man firar honom och det som han gjorde (som Ingen egentligen kommer ihåg vad det var). På medeltiden fick någon förvirrad (och antagligen ganska ensam) person för sig att fåglarna valde sina partners i mitten av Februari och att det därför kunde vara lämpligt att ha en högtid där även människor kunde göra det då, ett lämpligt helgon valdes i den där okände Vallentin, man började leka parlekar typ bro-bro-breja och vips, speeddejtingen var uppfunnen! Soft för Vallentin som får gå till historien som värsta brudmagneten och romantikern!

Och jag tänker att det där är väl ganska bra det. I annat fall ligger det nära till hands för mig att vara skeptisk till högtider då man firar det ena dumma efter det andra (semlor, blommbeklädda upp-och-ned vända fallosar, saker som händer i extremt våldsamma, jättegamla sagoböcker, såna saker) men varför inte ha en högtid helt ämnad för kärlek? Det är väl fantastiskt att vi har det, är det någon dag som borde vara en helgdag och firas ordentligt så är det väl den dagen? Byt ut jul och påsk och allt det där mot kärleksdagar vad mig beträffar...

Så jag tänker att från och med nu är det en högtid som jag ska ta på allvar, en då jag ska tänka på kärlek och försöka ge kärlek och kanske, något år, få kärlek.
Just imorgon kan jag inte se mig själv hinna bli kär till riktigt, då ska det hända nåt jävligt speciellt ikväll i så fall... Men kanske, om man funderar på det allra mest kärleksfyllda ögonblicket i ens liv, om man passar på att behandla sig själv med den kärlek man förtjänar, då får man kanske ta del av lite av den känslan. Jag ska försöka.

1 kommentar:

  1. Jag hoppas att du och alla vi andra kärlekstörstande singlar hittar kärleken snart! Du har inte gett upp oss än va?

    SvaraRadera