lördag 20 februari 2010

Bloggar lite om vädret


Vädret är ju faktiskt spektakulärt just nu... Jag gick en promenad från Globen till Gullmarsplan och fick den där känslan av ilska på vädergudarna. Det blåste ihärdigt utan att ens för en sekund hålla upp och hur jag än vred huvudet så fick jag snö i ögonen, jag var heligt förbannad! Hade jag haft en av de där vädergudarna där så hade jag laddat för en ordentlig pungspark.
Och för en ateist så är ju det där en jobbig känsla för det finns inget och ingen att vara arg på.
Jag svor högt där jag gick och sen kände jag mig som en idiot för att jag förbannade luften och marken...

Kanske något som gör Svenskar lite svårare att ha att göra med, mer än hälften av året går man runt och är småförbannad hela tiden utan att kunna berätta varför för någon.






Och det blåser och snöar över Knivsta där jag har väntat på tåg som existerar lika lite som de där vädergudarna i över en timme nu. Jag lägger händerna över mina öron vilket bara får dem att värka ännu mer samtidigt som jag trampar på stället och försöker byta låt på iPoden med iskalla fingrar. Och så tänker jag en tanke: "Nästa år skiter jag i det här. Nästa år ska jag FAN inte vara i Sverige under de här månaderna!"
Jag vet ju att det antagligen inte är sant. Antagligen blir det sommar tillslut och så glömmer man allt det här. Och jag har väl ingen annan plan, ingen annanstans att ta vägen ändå.

Men ändå...

Jag hoppar på ett tåg till Uppsala trots att jag inte på något sätt vill åka till Uppsala, bara av ren rädsla för att kroppsdelar faktiskt ska börja gå av om jag står kvar. Ett barn skriker rakt ut att han inte vill sitta här, hans mamma skriker tillbaka på honom lite för högt, så att alla vi andra verkligen ska förstå att det där beteendet inte egentligen är karaktäristiskt för hennes barn...
Men jag förstår honom, jag är på hans sida och jag önskar att jag också kunde få skrika rakt ut.

3 kommentarer:

  1. Usch vad vinteröde och tom den där stationen ser ut. Ere Knivsta? I så fall fattar jag att du känner en odefinierad sorts vrede inom dig. Bara namnet Knivsta… Man slåss ju bl.a. med knivar. Och så liksom skär det i öronen och andra kroppsdelar och där ska man stå som ett fån och vänta på alla inställda tåg… Vad 17 gör man i Knivsta förresten?

    SvaraRadera
  2. Sluta inte blogga! Snälla fina du! O om du gör det ber jag om en privat rapport varje dag! Deal?!

    SvaraRadera
  3. Lundakille: I knivsta dör man långsamt inombords. I alla fall om man bor där. Vad jag gjore där var ett litet fotojobb som i och för sig var skoj...

    Sofie: Deal! Jag ska inte sluta, har fått en liten nytändning känns det som...

    SvaraRadera