måndag 15 februari 2010

(skämt)

Min vän Amanda har en blogg och den läser jag var dag, ibland blir jag arg på henne och ibland skrattar jag och ibland blir jag uttråkad, bra så, då är det en bra blogg om det är så tror jag.

Kanske har ni någon gång märkt att senaste rubriken på hennes blogg pluppar upp här nere till höger under rubriken ”bloggare jag tycker om”, det är så jag håller mig uppdaterad och varje gång den där rubriken förändras så går jag in och kikar.

För en stund sedan dök den här rubriken upp:


Jag läste den och blev alldeles kall inombords. I versaler: MISSFÖRSTÅND - HÅRET HELT FÖRSTÖRT. Herregud, tänkte jag. Vad kan ha hänt? Är håret helt förstört? Sen tänkte jag: ”kanske att jag skulle kolla om det finns något mer av rubriken efter ordet ”förstört” och till min STORA lättnad fanns där ett ord inom parentes: (skämt).
Och det var ju lugnande. Det hela var ett skämt, skönt tycker jag att Amanda klargjorde det redan i rubriken, hade jag fått leva i villfarelsen att håret faktiskt blivit förstört under de sekunder det tagit mig att ladda och läsa resten av blogginlägget så hade det varit en stor stressfaktor för mig. Fortfarande fanns förstås, under dessa sekunder, en rädsla för att det handlade om att håret blivit ”skämt” i bemärkelsen att det börjat ruttna, och att Amanda velat klargöra redan i rubriken vilken typ av förstörelse som drabbat håret. Men jag höll det för osannolikt och så var ju inte heller fallet. Det var ju bara ett skämt.

oförstörd

Skämt åsido (allvar): Det är svårt det där med rubriker, det vet jag med, men tumregel nr 1 = om man behöver skriva att det är ett skämt av rädsla för att folk inte ska förstå så är det antagligen inte så roligt...

(Hela detta inlägg har varit en hämnd för att jag bad Amanda dyka upp på Fasching i lördags och hon tokdissade mig genom att inte ens svara!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar