tisdag 16 februari 2010

Stolt Svensk

Jag kan inte säga mig vara särskilt mycket av en nationalist. Jag identifierar mig inte stolt som ”svensk” i många sammanhang.
Men i vissa.

Idag när jag kom till jobbet kollade jag på Charlotte Kallas målgång och sen på prisceremonin. Och när de tystar ned musiken och säger hennes namn med fransk brytning och hon kliver upp på prispallen och de spelar nationalsången och hissar flaggan... Då får jag en klump i magen. Ståpäls på armarna.
Det har nog lika mycket att göra med att man känner med henne som person som att man känner för någon slags framgång som nation, att stå där verkar vara så stort, så få förunnat...



Sen går jag in på Aftonbladet och ser en annan nyhet som lite, lite ger samma känsla. Them Crooked Vultures är klara för Peace & Love i sommar. En supergrupp. Tre rockhjältar som inte har något kvar att bevisa alls. Två av mina stora hjältar, Dave Grohl och Josh Homme. Och de kommer till sverige, gör en spelning här, inte mer.
Jag blir alltid lite impad av sånt, fast då känner man sig ju lite dum. George Clooney-effekten som bevisades för några veckor sedan, ”en superstjärna i vårt lilla land!”, är ju inte så klädsam.

Men ändå, impad. Och jag ska göra mitt bästa för att stå framför den scenen i Borlänge i sommar.

3 kommentarer:

  1. Hejhej. Jag är hemma och kör hela förkylningsgrejen. Har hållt på några dagar nu, börjar bli rastlös och uttråkad. Har du några tips på bra, lättsmälta tisdagsfilmer? (ser jag dig på p&l får du en öl+ som tack för spotify-inviten, lovar) /a.

    SvaraRadera
  2. De ska även spela på Roskilde i år..å där hittar du mig!

    SvaraRadera
  3. dahlbäck: Alltid när någon ber mig tipsa så kommer jag inte på någonting... Om du är en sån där nätpirat som kan ladda ner på dåtan så tycker jag att du ska se "Away we go" om du inte har sett den redan, känns som att den passar in på kriterierna.
    Annars brukar jag själv när jag är sjuk tycka om att titta på såna där komedier med typ Jim Carrey eller Will Ferrel, det brukar kännas lagom hjärndött och underhållande då...
    Krya på dig!

    AK: Ja, man borde kanske ta sig till den där Roskildefestivalen i år... Men det är ett slag mot ovannämnda svenska nationalism att de alltid får alla de stora bokningar som svenska festivaler får, plus några till...

    SvaraRadera