tisdag 20 april 2010

Ett litet mirakel bara

Sitter på en gammal tunnelbana, jag blir alltid lite nostalgisk när
jag gör det. Tänker på Enskede och klassutflykter på mellanstadiet.
Det här tåget som jag sitter i har det där orange/rosa mönstret på
väggarna, jag minns att det faktiskt var det som var det nya häftiga
när jag gick i mellanstadiet (eller kanske lågstadiet?). Innan det
var väggarna monokromt orangea tror jag och när man hamnade på ett
tåg med det nya mönstret så tyckte man att det var lite häftigt.
Sen kom ju de nya tågen och herregud vad häftigt det var i några
veckor att stå och vänta på tåget och se om man fick ett gammalt
eller ett nytt...

Fan vad gammal jag låter.
Och det var ju inte det jag skulle skriva om.
Alldeles nyss satt jag och lyssnade på min musik här på mitt gamla
tåg och jag lät "Fix you" med Coldplay liksom rulla lite i bakgrunden
medans jag satt i andra tankar. Men så hände det. Precis när låten
nådde sin kulmen så passerade min vagn ut från Slussen över
centralbron och solljuset slog mig rakt i ansiktet från solgatan rakt
nedanför Stadshuset. Det var ett storslaget ögonblick och helt
oväntat.
Lite svårt att återberätta, men det kändes lite som ett mirakel i
det lilla. Ett plötsligt magnifikt ögonblick...
Tur att jag inte är religiös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar