måndag 12 april 2010

Film och pojkar och flickor

Läser en artikel om att det inte går så bra för kvinnor som gör film i Sverige, ”Av 00-talets tjugo mest framgångsrika svenska filmer är bara två gjorda av kvinnor” skriver Aftonbladet.
Det är väl trist att det är så. Filmbranschen är en av många som är mansdominerad kanske mycket på grund av den machokultur som startats där av Bergman och hans likar och bla bla bla bla....

Det ÄR trist att det inte finns lika många framgångsrika tjejer som killar bland regissörerna, men ärligt talat, den där listan på de tjugo mest framgångsrika filmerna på 00-talet är ganska trist den också. Framgångsrik och inkomstbringande betyder inte bra. Därmed inte sagt att kvinnorna på något sätt dominerar smalfilmen, det är säkert samma trista siffror där. Det jag undrar är varför man skulle vilja påverka unga filmare, oavsett kön, att producera mer Göta Kanal och Masjävlar?

Kjell Sundvall uttalar sig som den norrländska kraftkarl han är:
”Det är ju inte mitt eller Colin Nutleys fel att de gjort dåliga filmer som inte attraherar. Det får de ta ansvar för själva, vi män gör mer spektakulära filmer med vapen och dramatik, vi vågar köra på. Kvinnor är försiktiga och gör smala filmer. De borde spotta upp sig och göra mer dramatisk film.”

Wow! Vapen och dramatik! Kanske Micke Persbrandt som skriker på folk och Rolf Lassgård som knullarpå Helena Bergström. Varför gör inte svenska tjejer såna filmer?

Här om dagen såg jag årets stora Oscarsvinnare ”The hurt locker”, regisserad av Kathryn Bigelow.
En bra film på många sätt och på många sätt inte alls lika bra och nyskapande som mycket annat, även stora produktioner som Avatar och Away we go, som producerades förra året. Min försiktiga teori är att den filmen blev den stora vinnaren därför att den är en krigsfilm (med vapen och dramatik) regisserad av en kvinna. Jag motsätter mig inte det, den var ändå en hyfsat värdig vinnare. Men jag tycker att det blir löjligt om filmer ska hyllas mer därför att de gjorts av kvinnor och handlar om något ”manligt”.

Kanske att männen ska försöka producera mindre skräp istället för att kvinnorna ska anpassa sig och producera mer? Bara en tanke...

3 kommentarer:

  1. Vafalls!!!!
    Vi skriver ju om samma saker. Nu tycker jag förvisso jag var mer konstruktiv i min kritik men ändå?

    Våra stjärntecken måste vara i balans på något mystisk sätt....

    SvaraRadera
  2. Eh... Du skrev ditt inlägg två timmar efter mig. Tönt. Dessutom missade du ju poängen totalt!

    Men ändå. Vad gulliga vi är som skriver om samma saker omedvetet. Själsfränder! De bästaste av vänner!

    SvaraRadera
  3. Jag förstår inte. Poängen är väl att Kjell Sundvall har huvudet upp i sitt eget rektum? Det vet väl alla allmänbildade människor?

    While I'm at it så måste jag gratulera och ta av mig hatten för det synnerligt självbelåtna leendet du lyckats åstadkomma på din facebook-profil.

    Steffo Törnqvist ringde och vill ha tillbaks sin gimmick.

    SvaraRadera