tisdag 13 april 2010

Om jag var snuskigt rik...

Calle skrev för ett tag sedan om det där som alla frågar sig med jämna mellanrum: "vad skulle jag göra om jag var snuskigt rik?" och härom dagen pratade jag med en vän om exakt samma sak. Det känns som att det kan vara det vanligaste ämnet i folks dagdrömmar eller hur?
Fast jag är inte intresserad av pengarna egentligen, bara friheten. Tänk att kunna åka varsomhelst närsomhelst. Att se hela världen. Det skulle jag göra, det skulle jag börja med.

Någon gång när jag gick i högstadiet läste jag i en skolbok om Påskön. En liten ö som varit isolerad genom större delen av historien, det är den där med stenansiktena ni vet. Sedan dess har det varit min dröm. Inte för att jag vet så mycket om den där ön egentligen, det är bara något som jag har byggt upp för mig själv som ett paradis. Den bästa platsen. Jag drar mig från att googla bilder på ön eller läsa mer, och om jag åkte dit så skulle jag säkert bli besviken på något sätt. Men det är nog ändå det jag skulle göra först om jag vann den där drömvinsten.

Jag undrar varför man dagdrömmer så? Det känns ju egentligen meningslöst. Men jag tror att alla gör så.
Jaja. Bara en fundering.



1 kommentar:

  1. För man måste ju vara förberedd den dagen man vinner 180 miljarder dollar, har man inte tänkt på det har man ju ingen aning om hur man ska disponera pengarna.

    SvaraRadera