måndag 15 mars 2010

Hardy-fucking-har

Usch vad stökigt det blev i lördags... Så stökigt att jag kände mig hyfsat utslagen hela dagen igår. Skönt ändå, att vara utslagen. Bestämde mig för att se en riktig klassiker och äta glass som perfekt söndagsaktivitet. Så jag köpte sån där kakdegs-”glass” och åt mest kakdegen och sen såg jag ”Reservoir Dogs”. Det var länge sedan.

(försökte hitta ett klipp på youtube men allt är blockerat av vilken distributör det nu är som har klorna i Tarrantinos filmer... Bästa scenen har ni redan sett men kan se igen här)

Det jag funderade på igår när jag såg den (förutom vem som sköt Nice guy Eddie) är hur de pratar med varandra i den där filmen. Det är ”fuck” hit och ”super-cool” dit och man vet ju att hade något liknande gjorts på svenska så hade man tyckt att det var skitlöjligt med sånt tillgjort prat. Man tycker att det här är häftigt för att det inte är på ens eget språk och för att man därför har distans till det. Men jag undrar om amerikanerna tycker att det är lite småtöntigt men roligt?

Fantastiskt bra är det i alla fall. I kväll tänkte jag ta Pulp Fiction. Faktum är att jag har sparat den i typ tre år nu, medvetet hållit mig borta från den för att kanske, kanske, kanske få en hyfsat ny upplevelse när jag ser den igen. Vi får väl se...

2 kommentarer:

  1. Åh, jag la till "You never can tell" på en av mina jobbplaylists härom veckan och sen dess är jag sjukt PF-sugen.. Kanske dags att göra slag i saken.

    SvaraRadera
  2. Jag förstod mig aldrig på Pulp fiction. Fast jag såg den iofs på fyllan. Klockan 5 på morgonen.

    SvaraRadera