onsdag 10 mars 2010

Små små mysterium

Satt och skrev ett inlägg om att jag har lite skrivkramp. Att jag inte ser saker omkring mig som jag vill skriva om på sista tiden. Men någonstans ifrån kom ett minne när jag satt och skrev det där, ett minne som jag ville skriva om för att inte tappa bort det igen.

Det handlar om ett litet hjärta på en papperslapp. Någon gång i mitten av sommaren förra året så upptäckte jag det. Hjärtat var ritat med en bläckpenna i ett block och utrivet. Lappen var inte större än fem centimeter och den satt fast i ena hörnet med en magnet på min kyl.
Jag minns nu att jag på något sätt blev ganska tagen av detta. Jag hade inte satt den där själv det var jag (ganska) säker på. Och jag undrade hur länge den hade suttit där. Jag hade bott i lägenheten i ett år och jag hade ingen aning. Några kandidater fanns ju under den där tiden och jag tänkte mig flera av dem sittandes vid mitt köksbord ritandes ett litet hjärta medan jag kanske sov eller var på toaletten. Och så fästes det på kylen och det var meningen att jag skulle hitta det men det gjorde jag aldrig... Det kändes lite som en skymf, som en förolämpning mot den som ritat hjärtat.
Hur som helst så lät jag det sitta kvar där det satt och någon gång såg jag det och funderade på det igen.

Och sen var det borta.

När jag skulle flytta i augusti så plockade jag ihop kylskåpsmagneter och thaimenyer från kylen och kom ihåg hjärtat igen. Men det var inte där. Så jag stod där vid kylen och undrade om det hade funnits där överhuvudtaget, jag fick en stark känsla av att det bara varit en dröm, den där känslan av ett minne som man inte kan vara helt säker på verkligen var ett minne.
Jag vet inte riktigt varför det berör mig överhuvudtaget. Kanske för att det är en sådan sak som jag aldrig någonsin kommer att få svar om. Jag kommer aldrig att få veta hela historien om det där lilla hjärtat som dök upp och försvann in i min värld. Och det är lite skrämmande på något sätt.

3 kommentarer:

  1. Det kanske försvann för att du upptäckte det. Det finns en mening med allting.

    SvaraRadera
  2. Det där var nog bland det finaste jag läst.

    Vet inte varför, men jag har en känsla av att du skulle gilla den här låten, och kanske hela albumet: http://open.spotify.com/track/3WKU0FDr1h9VepL3BsVmQx
    Du kanske till och med skrivit om dem någon gång fast jag inte kommer ihåg det. I allafall - mycket bra album!

    Fortsätt blogga, jag läser!

    SvaraRadera