onsdag 17 mars 2010

Varför?

Ok, en grej till. En grej som jag inte kan sluta störa mig på. Vad är grejen med hypen runt Millennium filmerna? Fortfarande? Var inte det tre halvdassiga deckare både på papper och på bio? Var det inte ungefär lika spännande som vilken som helst Jacob-Eklund-polis-film? Jag säger inte att det var dåligt, det var helt ok underhållning och på film var det på flera sätt något bättre än de thrillers man normalt ser. Men både böckerna och filmerna glömde jag i stort sett bort omedelbart efter att jag avslutat dem, det fanns inget speciellt där.



Och nu pratas det om att David Fincher ska regissera en Amerikansk version. DAVID FINCHER, en av världens mest talangfulla nu levande regissörer! Ska göra en version av Millennium?! Jag tycker att det känns pinsamt. Obehagligt. Och jag kan inte se något enda drag i den där historien som skulle göra den så attraktiv och unik. Vari ligger det fantastiska och originella som föder allt detta?
Jag kan förstå det internationella intresset för en film som ”Låt den rätte komma in” som både som bok och film har något väldigt originellt i ton, miljö, karaktärer... Väldigt mycket. Kan någon berätta för mig vad som skulle vara det motsvarande med denna Millenniumhistoria som jag inte ser, för ärligt talat börjar jag bli riktigt irriterad på detta nu!

Till en början skulle man kunna tro att detta handlar om lobbyism och påtryckningar från de ekonomiska makter som råda samt det faktum att Stieg Larsson dog och därmed höjde böckerna över all kritik. Men det är så mycket större än så väl? Någonstans finns det ett genuint intresse, eller hur? Någon som vill förklara för mig vad grejen är här?


1 kommentar:

  1. The GIRL with the dragon tattoo. I USA tycker man det är så jävla konstigt och därmed säljande att Lisbet Sallander är, blir och görs till hjälte.

    Tyvärr räcker det långt utanför det mer moderna Europa. Min gissning.

    SvaraRadera