onsdag 10 mars 2010

Angående att de vill ha ihjäl Lars Vilks...

Efter att Jyllands-Posten i September 2005 publicerat en serie skämtteckningar med syfte att skapa lite debatt och få folk att ifrågasätta religiös fanatism så åkte ett gäng danska imamer ut på turné i arabvärlden. De blev över en natt lika kända som Jyllands-posten och Flemming Rose, mannen som tog initiativet till teckningarna.
Imamerna kastade bensin på elden och gastade till alla i den muslimska världen som ville lyssna (vilket var ganska många...) att danskarna hade kallat deras profet för både pedofil och fläskfantast. Därmed var ett dominospel igång som fram tills idag har resulterat i tiotals nedbrända byggdnader, avgången av flera högt uppsatta journalister och politiker, bland annat Sveriges utrikesminister Laila Freivalds samt över 30 mord, bland annat brändes en 17årig pojke levande.

I slutet av 2006 verkade ändå allt ha lagt sig någorlunda.

Då fick Lars Vilks en idé.


Jag vet inte med säkerhet att det förhåller sig såhär men faktum är att fullständigt okände konstnären Lars Vilks blev rikskändis ganska fort efter att han 2007 ritade en bild av profeten Muhammad som hund. Vilks försökte få flera gallerier att ställa ut hans bild men alla vägrade, tillslut publicerades den i Nerikes Allehanda. Det var inte en särskilt fin bild, den var inte rolig eller tänkvärd, men den var av Muhammed, det var Vilks noga med att påpeka trots att det kunde ha varit vilken som helst skägg- och turbanprydd man som hade klottrats på en hundkropp.

Jag tycker att hela historien från början är avskyvärd. Självklart är det till fullo de religiösa ledarna som är att skylla för det våld som allt detta har lett till. För bara några månader sedan gick danska tidningen Politiken, en av de tidningar som publicerade de första bilderna, ut och bad om ursäkt och det fick det att vända sig i magen på mig. Vidrigt är vad det är.
Det som är ännu vidrigare är när en åldrande ”konstnär” vill synas lite i rampljuset och därför utnyttjar vad som bara kan beskrivas som en katastrof för sina egna syften. Vilks kunde naturligtvis gömma sig bakom ett engagemang för yttrandefrihet och frihet för konsten samtidigt som han var i tidningarna var och varannan dag och fick pengar för att föreläsa på skolor och företag.

Ingen har ett ansvar att lyda under religiösa lagar om att en man som dog för 1400 år sedan inte får ritas av. Att stå upp för yttrandefriheten är extremt viktigt. Men jag tycker att man ska förvänta sig av alla journalister och konstnärer att göra det med lite vett och intelligens.
Men inte Lars Vilks. Han vill mest syssla med sitt skräp...

1 kommentar:

  1. Har retat mig på gubben sen jag var nästan barnunge, tror jag. Han är faktiskt konstprofessor (I Norge?)som skrivit en del avancerat, men som givetvis inte har nåt med hans mentasla knas att göra. Två skilda grejer. Han är en uppmärksamhets-kocko.

    Dock…vilket inte du kan veta, är han en i konstkretsar ökänd krabat. Han gjorde "konstverket" Nimis på naturreservatet Kullaberg av en sjuhelvetes massa bråte från Öresund som flutit i Land.

    Egentligen fick (och får) man inte det MEN han är smart och fick – dagsens sanning – min mammas (nye) man, tillika konstprofessor att klassa bråtet som "konst" och då fick det stå kvar.

    Man kan klättra rätt högt och det blev som en sorts koja, modell större.

    Sen gjorde han om'et… och om'et och om'et (t.ex. en sten som han fick ett eget ISBN-nummer och därmed blev klassad som "bok" som någon annan knasboll köpte dyrt.

    Priset i knäppologi tog mannen väl när han gjorde ett eget "Land" på Kullaber som han kallade Ladonien (?) med egen regim etc. Tror att min mamma fick nån plats i "riksdagen"

    Well, som jag och, vad jag kan minnas, min mamma sa (också hon konstvetare) kan gubben helt enkelt inte sluta. Någonting gick JÄVLIGT fel med arbetet av Nimis???

    Och givetvis har du rätt rörande Muhammedgrejen där han gjorde dessa rondellhundar. Vad fan tror han??? Och alltihopa fick jag upp i halsen igår när jag såg honom i ett nyhetsinslag då han retades med att han i alla fall fick uppmärksamhet.

    Uj uj uj…

    Så där ja. Tack för den terapisessionen Jesper! :-)

    Så här långt får man inte skriva i kommentarsfältet men jag har feber och är sjuk idag, för att komma dragande med något.

    SvaraRadera