måndag 15 mars 2010

Hjälp!

Usch vad segt saker går idag. Imorse låg jag i sängen och kände att alla morgnar som låg bakom mig också varit måndagar, där och då kunde jag inte minnas något annat, det kändes som att hela mitt liv var en serie måndagar klockan 07.47...
Det är underligt det där att jag känner att allt går så fort. Det kommer att vara sommar snart och sen höst igen.
Ja, jag vet, nu är jag väl lite väl negativ? Jo, men det blir lätt så på måndagar.

Hur som helst, det var inte det jag skulle skriva om. Jag skulle skriva om Johan "klanpojken" Küklüxaslan.
Johan proklamerade nämligen precis: ”Jesper, jag har startat ett bloggkrig mot dig!”.
Jag tittade upp från min dator och såg oförstående på Johan, ett vansinne brann i hans ögon som var lite obehagligt, det fanns ondska där, illvilja. Men jag står på mig!
Det hela handlar alltså om att jag hävdar två saker, dels att smaksatt vatten typ bon aqua och ramlösa med fruktsmak innehåller socker. Johan som är en stor konsument av smaksatta vatten tror att detta är en fruktansvärd lögn och ett hot mot hans livsstil.
Det andra är att jag hävdar att det heter ”Stenugnsbakad” pizza, inte ”vedugnsbakad” pizza. Jag anar att det inte riktigt är så stor skillnad här men Johan idiotförklarade mig på väg in till kontoret efter lunchen för att jag sa sten istället för ved.

Nu ber jag er lösa detta. Vem har fel? Vem har rätt? Vem får krypa för den andra och ta emot de överenskomna tolv piskrappen från den andre mitt inne på nyhetsredaktionen på sveriges största tidning under spott och spä?

6 kommentarer:

  1. Stenugnsbakad får dubbels så många träffar på google än vedugnsbakad i vart fall.

    SvaraRadera
  2. definitivt stenugnsbakad! vedugnsbakad pizza har jag ALDRIG hört talas om..! hehe.
    däremot så vetesjutton om det är socker i smaksatt bubbelvatten. men det blir väl bra såhär? en win-win-situation liksom.

    SvaraRadera
  3. Visst att det måste innehålla socker om det har fruktsmak, men sen är frågan om det bara är fruktsocker eller sötningsmedel, så vad definierar du som socker?

    SvaraRadera
  4. En stenugn kan vara elektrisk eller så kan den vara vedeldad. En pizza kan alltså vara enbart stenugnsbakad eller bakad i vedeldad stenugn. En pizza kan även vara micrad, då smakar den blöt wellpapp.


    En snabb googling på bonaqua visar att den smaksatta sorten innehåller fruktos - dvs socker (fruksocker) http://www.coca-cola.se/contentstore/se_SV/pages/products/bonaquasilver.html#

    SvaraRadera
  5. Det där med socker i Ramlösa stämmer. Dock bara i de där underliga sorterna (3-4 st va?) som går under beteckningen Balans. TV-programmet PLUS egen Sverker tog upp'et med en tandläkare då Balans-alternativet både innehåller ditlagt, slltså konstgjort "fruktsocker" som höjer blodsockernivån lika mycket som strösocker, eftersom kroppen inte kan skilja dem åt.

    Dels innehåller Balans syror som fräter på tänderna lika mycket som läsken Coca Cola. Ramlösa Balans borde alltså stå på läskhyllan och inte klassas som mineralvatten.

    SvaraRadera
  6. Kul att du skriver kommentarer under olika signaturer Jesper. Verkligen. Jättekul!

    SvaraRadera